Cooperative work: a proposal of learning fractions with students in the fifth grade

Contenido principal del artículo

Nelson Andrés Acevedo Forero
Romina Georyany Guerrero Ordóñez

Resumen

The purpose of this research is to improve school performance of students in the study of fractions using the cooperative work of fifth grade students at   Alto del Obispo School, in San Agustín Huila. Starting from considerations of the Basic Standards for Mathematical Competencies, we state that learning mathematics is not only a cognitive issue, but it also involves emotional and social factors, which are related to a particular learning context in order to contribute to a better quality of life for citizens. That's why mathematics education in learning fractions can be made through the cooperative work which is an exercise that is learned and develops a team of students through positive interdependence, individual and group responsibility, stimulating interaction, some interpersonal and group practices and group evaluation. A methodology is used with a quantitative approach under a non-experimental longitudinal design type panel, examining changes over time, collecting data at different times and applied to the same study group, where initially an objective test (pre-test) is applied to collect data. In a second phase, after developing the teaching strategy, we apply the initial instruments (post-test) the data is processed in the computer SPSS again rendering apparent that the group has experienced a change. As a result, cooperative work is an educational and learning of fractions benchmark that promotes students interests and common sense in a healthy coexistence.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Cómo citar
Acevedo Forero, N. A., & Guerrero Ordóñez, R. G. (2018). Cooperative work: a proposal of learning fractions with students in the fifth grade. EDMETIC, 7(2), 184–196. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i2.10110
Sección
Investigaciones y Experiencias
Biografía del autor/a

Nelson Andrés Acevedo Forero, Universidad de la Amazonia

Departamento del Huila, municipio de San Agustín

Romina Georyany Guerrero Ordóñez, Universidad de la Amazonia

Departamento del Huila, municipio de San Agustín

Bibliografía

Arceo, F. D. B., & Vila, I. M. (2012, enero - junio). El desarrollo de habilidades cognoscitivas para promover el estudio independiente. Educativas. Recuperado de http://investigacion.ilce.edu.mx/panel_control/doc/tecycomeduno27.pdf

Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.

COLOMBIA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. (2015). Contenidos para aprender. Recuperado de http://contenidosparaaprender.mineducacion.gov.co/

COLOMBIA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (2006). Estándares Básicos Competencias en Matemáticas. Bogotá.

COLOMBIA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. (2010). Orientaciones Pedagógicas de Segundo a Quinto grado Tomo II. Bogotá.

Doporto, S. L., & Rodríguez, M. M. C. (2015). El Aprendizaje Cooperativo, un camino hacia la inclusión educativa. Revista Complutense de Educación, 27 (3).

Ferreiro, R, y Espino, M. (2011). El ABC del aprendizaje cooperativo. México. Trillas.

Godino, J. (2004). Didáctica de las Matemáticas para Maestros. Granada: GAMI, S. L.

Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.

Laboratorio de innovación educativa. (2009). qué–por qué–para qué-cómo aprendizaje cooperativo propuesta para la implantación de una estructura de cooperación en el aula. Recuperado de http://www.madrid.org/dat_capital/upe/impresos_pdf/AprendizajeCooperativo2012.pdf

Riera, G. R. (2011). El aprendizaje cooperativo como metodología clave para dar respuesta a la diversidad del alumnado desde un enfoque inclusivo. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5(2), pp. 133-149.

Sequeiros, L. (2010). Apuntes de aprendizaje significativo – Constructivismo y aprendizaje. Recuperado de http://www.bubok.es/buscar/teor%C3%ADa-de-aprendizaje

Slavin, R. E., & Johnson, R. T. (1999). Aprendizaje cooperativo: teoría, investigación y práctica. Buenos Aires: Aique.