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Arch. Zootec. 58:  223-230. 2009.    Descargas 2404
 
ADAPTIVE PHYSIOLOGICAL RESPONSE TO LOAD TIME STRESS DURING TRANSPORTATION OF CATTLE IN NIGERIA
RESPUESTA FISIOLóGICA DE ADAPTACIóN DE BOVINOS AL ESTRéS DURANTE EL TRANSPORTE DE LARGA DURACIóN EN NIGERIA

Eniolorunda, O.O.1, O.E. Fashina1 and O.O. Aro1

1Department of Animal Production. College of Agricultural Sciences. Olabisi Onabanjo University. Yewa Campus. Ayetoro. Ogun State Nigeria.

Additional keywords
Adaptive physiology. White Fulani. Sokoto Gudali.
 
Palabras clave adicionales
Fisiología adaptativa. White Fulani. Sokoto Gudali.
 
SUMMARY
The effect of local time stress on changes in rectal temperature (RT), respiratory rate (RR) heart rate (HR) and pulse rate (PR) were evaluated in mature White Fulani (WF) and Sokoto Gudali (SG) breeds of cattle in a 2x5 factorial experiment. A total of 24 bulls (12 of each breed) were subjected to loading, unloading and holding procedures. All adaptive physiological mea-surements in the experimental animals were taken before loading (pre-load) and immediately after loading (post-load). These variables were again recorded in holding lairage at 0, 6 and 12 hr after transportation to assess the time-cause of stress response. Respiratory, heart and pulse rates were higher (p<0.05) while rectal temperature was insignificantly higher (p>0.05) in Sokoto Gudali than in White Fulani bulls (104.03 vs. 100.63 beats min; 102.87 vs. 99.17 beats/min; 103.27 vs. 99.37 beats/min and 39.20 vs. 39.07oC) when subjected to load time stress (procedures). All the variables measured showed distinct significant differences with the minimum measurement recorded at 12 hr holdtime period while the maximum values were attained at the post-load time period for RR, HR and PR and at un-load time period for the RT. The higher magnitude of increase in RR in the animals during the period of loading therefore suggests that these animals were more stressed at this period than at any other loadtime period. The interaction between breed and loadtime period indicates that the magnitude of increase in RR was higher (p<0.05) in White Fulani than in Sokoto Gudali cattle. The lower magnitude of increase in RR in the Sokoto Gudali cattle again suggests that this breed was less stressed than the White Fulani cattle during the strenuous loadtime stress since adverse effects of stress factors due to loading, unloading and holding of animals is inevitable during and after transportation of animals. It is therefore pertinent to minimize simultaneous actions of these stress factors in order to reduce economic losses and stress to animals due to loadtime stress.
 
RESUMEN
Los efectos del estrés de transporte sobre la temperatura rectal (RT), tasa respiratoria (RR), frecuencia cardiaca (HR) y frecuencia de pulso (PR) fueron evaluados en animales maduros de las razas bovinas White Fulani (WF) y Sokoto Gudali (SG) en un experimento factorial 2 x 5. Un total de 24 toros (12 de cada raza) fueron sometidos al estrés derivado de los procedimientos de carga, descarga y alojamiento. Todas las medidas de fisiología adaptativa en los animales experimentales, fueron tomadas antes de la carga e inmediatamente después de la carga. Esas variables fueron registradas de nuevo en la zona de alojamiento 0, 6 y 12 horas después del transporte, para establecer el tiempo de respuesta al estrés. La (RT) tasa respiratoria, frecuencia cardiaca (HR) y frecuencia de pulso (PR) fueron más elevadas (p<0,05) mientras que la temperatura rectal fue insignificantemente mayor en los toros Sokoto Gudali (SG) que en los White Fulani (WF) (104,03 vs. 100,63 latidos/min; 102,87 vs. 99,17 latidos/min; 103,27 vs. 99,37 latidos/min y 39,20 vs. 39,07oC) cuando fueron sometidos al estrés de carga. Todas las variables controladas mostraron distintas diferencias significativas con los valores mínimos de la medida, obtenida a las 12 horas del periodo de alojamiento. Por otro lado, los valores máximos fueron alcanzados en el periodo posterior a la carga para RR, HR y PR y en el periodo de descarga para RT. La mayor magnitud de incremento de RR en los animales durante el periodo de carga sugiere que los animales estaban más estresados en este periodo que en otro momento de la carga. La interacción entre raza y tiempo de carga indica que la magnitud del incremento en RR fue mayor (p<0,05) en la raza White Fulani que en la Sokoto Gudali. La inferior magnitud de incremento de RR en la raza Sokoto Gudali, sugiere de nuevo, que estos animales estaban menos estresados que los de la raza White Fulani durante los momentos en los que se produce el estrés de la carga. Puesto que los efectos adversos del estrés durante la carga, descarga y alojamiento de los animales son inevitables, es pertinente minimizar las acciones simultáneas de esos factores de estrés para minimizar, de este modo, las pérdidas económicas y el estrés de los animales por este concepto.
 
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